linneamariak

Sambo-Småbarnsförälder-Virrpanna

Förlossningsberättelse

Publicerad 2012-03-28 21:53:25 i Allmänt,

Allt började fredagen den 16 mars. Jag hade sovit ganska bra den natten och vaknade vid 10 snåret. Satte igång TENSen och gick upp och gjorde frukost. När jag ätit upp la jag mig på soffan med en vetekudde på magen. En tanke slog mig att jag kanske skulle klocka värkarna. Sagt och gjort, det var mellan 8-12 min mellan varje värk och dom gjorde olika ont. Det gick några timmar och jag klockade igen, denna gång var det 6-12 min mellan varje. Owe ringde och jag berättade hur det låg till och sa att det kanske är på g. Vi får hålla tummarna. Jag gick och la mig i badet och somnade nästan där.

Nu började värkarna kännas lite mera och jag kräks. Jag hör av mig till Owe som slutat jobbet precis och sa till honom att komma hem direkt. Jag behövde lite hjälp och värma vetekudden. Han kom hem och tog en dusch medans jag låg och flåsade i soffan. Han gick iväg och handlade mat och godis som jag knappt rörde. Vi försökte se en film också men det gick inge bra. Vid 20 tiden ringde jag in till förlossningen och dom tyckte jag kunde vara hemma ett tag till. Detta skulle ta lång tid. Så det var bara att kämpa på. Vid 23 gick Owe ner till bilen för att tömma den. Precis när han var på väg upp igen ringde jag till honom och sa att nu kör du upp bilen. Nu åker vi in! Värkarna gjorde nu ordentligt ont och kom med 3-4 min mellanrum. Jag ringde förlossningen och vi var välkomna in.

Vi fick vänta på vårat rum en stund, det skulle städas efter dom som varit där tidigare. Det var tydligen en babyboom den helgen och vi hade tur att vi fick plats på förlossningen vi hade valt. Vi det här laget tycker jag värkarna avtar lite och jag andas bra igenom dom. Vi får höra att det kan vara så att det rör sig om kraftiga förvärkar. Min tanke var då; Helvete, nu får vi åka hem igen... Fick hoppa upp i sängen och dom satte CTG på mig och sedan kollade BM hur mycket jag var öppen. Både hon och vi vart glatt överraskade när jag då var öppen 7-8 cm. Då kände jag att fyfan vad jag är bra! Lättad över att slippa åka hem bad jag om att få stå upp, det kändes mycket bätte. Så gåbord fick jag och lustgas. Fortsatte även med TENS.

Kl 02:15 Gjorde dom så vattnet gick samt satte skalpelektrod på bebisen. Bebben hade bajsat i vattnet och var lite stressad. Värkarna tilltar ordentligt och jag är öppen 9 cm. Nu var det inte roligt längre. Nu ber jag om ryggbedövning. Den var väldigt svår att lägga på mig då nålen var för kort för min rygg, så det var jätte svårt att komma in mellan kotorna. Känner hur hon gräver i ryggen. När den väl sitter så hjälper den nått fantastiskt. Owe och jag får vila ett par timmar och senare får jag värkstimulerande dropp. Sen går det undan. BM känner efter och bebisen har en bra bit kvar ner i kanalen. En 10 min senare får vi ringa på dom för jag känner att jag måste krysta. Undersköterskan kommer in, går och säger till BM. Men det tar en stund innan hon kommer. När hon kommer in så sa hon att; "Men jag kollade nyss" och så kolla de hon igen och sa;" Åh nu är det dags!"

Kl 07:00 skulle det vara skiftbyte.

Kl 06:00 började krystvärkarna och 06:15 sa det plopp och upp på bröstet får jag världens finaste flicka! Owe fick klippa navelsträngen och sedan kom moderkakan ut. Ebba fick sin spruta och jag fick medicin som skulle hjälpa livmodern att dra ihop sig. Dom kollar mig och jag fick några stygn. 06:40 var allting färdigt! Vi blir lämnade ensamma tills skiftbytet är klart. Och oj vilken känsla. Vi gråter en skvätt och tittar på vårat underverk. Hon är alldeles underbar. Våran lilla Ebba.



Ebba Maria Lundgren ♥

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2012-03-28 22:34:52

Jag grinar! Så otroligt hur ett litet liv kommer till världen! <3 Bra jobbat gumman :)

Postat av: Anna- Mamma och Socionom

Publicerad 2012-03-29 12:05:27

Lilla Ebba! Du får berätta mer om förlossningen när vi ses!:)

Postat av: Emma

Publicerad 2012-04-01 14:57:08

Åh vad fint!! Jag blir helt tårögd, verkligen bra gjort! Skönt att allt gick bra och att familjen mår toppen! Kram

Postat av: Olivia

Publicerad 2012-12-19 12:06:44

Vad kul att du kommentera :) jätte roligt att läsa om din förlossning, det är ju det ända jag gör nu för tiden! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa

Min blogg handlar om mitt liv som småbarnsförälder. Jag bor i Akalla, en förort till Stockholm tillsammans med min sambo Owe och tillsammans har vi dottern Ebba som kom till världen 120317. Hoppas du finner den intressant. Välkommen!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela